top of page

Dech, relaxace a meditace


DECH

Dech. Jak “obyčejná” věc - každý o něm ví, každý ho (samozřejmě:-)) používá, ale málo kdo si ho všímá. Tělo díky dechu funguje. Bez dechu není život.Má vliv i na duši a mysl. Když jsme ve stresu, dech se zrychlí, stává se povrchovým. Tím pádem se tělu nedostává kyslíku a dochází k jeho stažení. Naštěstí je nablízku někdo, kdo Vám řekne “dýchej”. Poslechnete, nadýchnete se a hned se Vám uleví - na těle i na duši. I daná situace již nevypadá tak černě.

V józe je na dech kladen velký důraz. Jeho úkolem je přivést pozornost dovnitř , k mysli, odpoutat se od vnějších podnětů a obrátit pozornost sama k sobě. Jóga původně vznikla jako “prostředek”, jak mírně protáhnout tělo a hlavně jak prostřednictvím dechu meditovat a dojít vyššího poznání. Dech je důležitým prostředkem, pro zklidnění mysli před jógou, v průběhu lekce i po ní - proto na něj lektor stále upozorňuje:-).

Zkuste se posadit a jen pozorovat dech - zkuste se soustředit na špičku nosu, jak dech přichází a odchází, vnímejte nádech i výdech. Jen pozorujte, co se děje ve Vaší hlavě. Pak zvolna, s výdechem nechte odcházet myšlenky.

Typů dechů je v rámci jógy celá řada, zde jsou informace k některým z nich:

Plný jógový dech

Plný jógový dech je nejčastěji využívaným dechem na lekcích power jógy. Přináší energii a živiny každé buňce - v buňkách dochází k většímu okysličování než při běžném (a někdy i jen povrchovém dechu). Díky tomu je organizmus ozdravován a omlazován:-).

Plný jógový dech je možné trénovat několika způsoby. Při svých lekcích nejčastěji využívám: nádech do ledvin a dotáhnout dech k podpaží. To je podle mě jednodušší představa, než “nádech hluboko do břicha, přes hrudník až ke klíčním kostem. Myslete na to, že při nádechu dochází k rozšíření břicha i hrudníku do stran. Celý trup si představte jako prostorový útvar, třeba válec, který je zapotřebí naplnit. Nejen přední stranu, ale až k páteři. Ramena se samozřejmě nezdvihají.

Další formou tréninku jsou hathémy dechu, což jsou pozice, které ještě prohlubují a pomáhají dechu. Jak jistě víte, plný jógový dech je možno rozdělit do tří částí - břišní dech, hrudní a podklíčkový.

Pro břišní dech je hathémou pozice dítěte. Břišní dech velice zklidňuje mysl. Také příznivě ovlivňuje trávení a pomáhá lepší cirkulaci krve v kříži a bedrech.