Nemůžete spát? 6 tipů pro lepší usínání

Že má jóga spoustu benefitů už je dost profláklé a známé.

Víte ale o tom, že kromě krásného těla, svalů, zklidnění, atd. vám může pomoci i s tím, aby se vám lépe spalo?

Je to nasnadě. Už jen z toho úhlu pohledu, že důležitým přínosem jógy lidstvu je zklidnění.

To, po čem naše uspěchaná mysl a unavené tělo tak moc touží a co potřebujeme, je kvalitní spánek.

Protože ale žijeme ve světě, kdy má prim mysl, mozek a neustálý proud činností, tak se nám občas či často děje, že nemůžeme spát. Nemůžeme zastavit všechny myšlenky, nápady, povinnosti, až nám z toho jde hlava kolem. Když zavřeme oči, promítají se nám na zavřená víčka obrazy toho, co jsme nestihli a co plánujeme na další den.

Nedostatek spánku, pokud je dlouhodobý, vede k vyčerpání těla a samozřejmě i energie, kterou potřebujeme pro práci, na vztahy a prostě na život celkově.


Potřeba spánku je u každého jiná, někdo potřebuje 6 hodin, někdo třeba 9. Ale spát potřebují všichni.

A tady přichází na řadu jóga a její možnosti, které mohou (a z mé zkušenosti s klienty i vedou) ku pomoci.

Nehledejte složitosti a náročnosti. Nabízím vám 6 jednoduchých tipů, které vám pomohou se zklidnit a uvolnit před spaním:

  • alespoň hodinu/dvě před spaním už nedělejte aktivity, které nabuzují - silové praxe jógy či jiného cvičení, Zkuste místo toho spíš jemné protažení a dechové techniky.

  • omezte koukání do počítače či mobilu (jo, to je těžký, že?😜). Místo ježdění prstem po displeji si zkuste najít nějakou knížku, nebo si povídejte s partnerem/dětmi, promasírujte si chodidla,...

  • pusťte si hudbu, které vás pohladí

  • prostě si jen sedněte, zavřete si oči a sledujte dech.... ano, to je takový předzačátek meditace. Jen sedíte a všímáte si toho, jak nadechujete a vydechujete. Pokud se vám rozutíkávají myšlenky, tak si i říkejte - nadechuju, vydechuju. Vážně to pomáhá!

  • zavřete si oči a vnímejte tělo - jde to v sedě i v leže. Jen si všímejte toho, kde je v těle napětí. Možná budete překvapeni, kde všude ho najděte. Když najdete oblast v těle, která je v napětí, zkuste ji jemně uvolnit s výdechem. Možná bude potřeba více výdechů, ale stojí to za to.

Nazačínejte hned se vším. Vyberte si jednu věc a zvolna ji zařaďte do svého života a programu.

Půjde to! Věřim tomu.




Pokud jsou vaše potíže se spánkém dlouhodobé a nezabírají tyto rady, obraťte se na odborníka, který vám může prostřednictvím terapie a dalších prostředků pomoci více a důkladněji.

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše